torsdag 3 december 2015

Att skriva sig till läsning

Att skriva sig till läsning (ASL) är en metod som används i den tidiga läs- och skrivundervisningen. Eleverna använder datorer eller surfplattor som skrivverktyg. Tanken med ASL är att få ett strukturerat arbetssätt som tränar eleverna i samarbete, ansvar för sitt eget arbete, skriv- och läsinlärning, skrivglädje, fin- och grovmotorik, datorhantering på många olika sätt samt i bildframställning på ett varierat sätt. Huvudmålet är att nå en god läsförmåga hos samtliga elever. 
Metoden är utvecklad av Arne Trageton, norsk pedagog och forskare.  Han är även en av Gripsholmsskolans mentorer. I sin forskning visar Trageton att arbetet med ASL oftast leder till en högre nivå på skrivandet. Läsförmågan utvecklas tidigare och dessutom får barnen ofta en ökad skrivglädje och läslust.



De senaste veckorna har vi i Uggleklassen inlett vårt arbete med ASL. Förra veckan skrev vi en berättelse om ”Hålet i trädet” och denna vecka om ”Olyckan”. Eleverna har visat stort intresse och god fantasi och betyget för skrivandet på dator var enligt några elever:
- Det här var roligare än roligast! :)

Trevlig helg!
//Christel






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar