fredag 25 november 2016

Nya utmaningar och experiment

Hej igen!
Jag har fått den stora äran att skriva ytterligare ett blogginlägg. Under min andra vecka hos Ugglorna och Örnarna har jag fortsatt på temat dikter i svenskan. Det är lite klurigt att skriva dikter och det kan vara svårt att komma igång. Därför provade vi femradingen, vilket innebär att varje rad i dikten har en fast form att hålla sig till. På så vis tränade vi också på att följa en instruktion. Här kommer ett smakprov som vi skrev gemensamt:

Ugglor
Fantastiska kloka
Vi är snälla mot varandra
Vi är oftast glada
Fåglar 

Under NO lektionerna har vi fortsatt med temat vatten och det undersökande arbetssättet. På tisdagen fick barnen göra ett prov om vad vi tagit upp på lektionen innan. Det var inte för att pröva elevernas kunskaper, utan för att jag ska få en inblick hur min undervisning tas emot av era barn, så att jag kan göra undervisningen ännu bättre. Att utvärdera mina lektioner är en del av min utbildning. Jag har en del uppgifter som måste göras och detta var en av övningarna. Därefter gick vi till laborationssalen och undersökte vattnets ytspänning. Vi hällde kryddor på vattenytan. Därefter häller man i en droppe diskmedel, som förstör ytspänningen. Mycket fascinerande, men det är svårt att hinna med och låta 23 elever prova. Så snälla, snälla, låt barnen gärna leka med vattnen hemma. De kan ha en liten lektion för dig/er. 







'

Under onsdagens lektion tittade vi på en film om vattnets tre faser; fast, flytande och gas. Vi kommer att fortsätta att arbeta med de olika faserna nästa vecka, givetvis praktiskt, men vi kommer även att dansa som vattenmolekyler. Spännande va!?



Tack för den här veckan och tack för lånet av era underbara barn. De är fantastiska!!!

Med vänlig hälsning Annette




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar